Ką daryti, jeigu jūsų artimoji serga pogimdyvine depresija?

Pogimdyvinė depresija paveikia ne tik moterį, bet ir visą jos artimą aplinką: sutuoktinį arba partnerį, kūdikį ir kitus vaikus, tėvus, draugus. Su pogimdyvine depresija susidūrę artimieji dažnai jaučia pasimetimą, nerimą, bejėgiškumą, baimę, pyktį, nežino, kuo ir kaip jie gali padėti. Tačiau artimiesiems tenka svarbus vaidmuo įveikiant depresiją, o jų palaikymas gali ženkliai pagerinti moters būklę.

Ką jūs galite daryti, jeigu jūsų artimoji serga pogimdyvine depresija: 

  • Paskatinkite kreiptis pagalbos. Tai vienas iš svarbiausių dalykų, kuriuos galite padaryti, jeigu įtariate, kad jūsų artimajai yra pogimdyvinė depresija. Depresija nėra tiesiog bloga nuotaika arba nesugebėjimas susiimti ir džiaugtis – tai liga, kuriai reikalingas gydymas.
  • Palaikykite. Jūs galite palaikyti savo artimą žmogų skirtingais būdais: tiek perimdami dalį buitinių rūpesčių patys arba padėdami surasti, kas šiuo metu pasirūpins buitimi, tiek išklausydami ir suteikdami galimybę pasidalinti išgyvenimais ir jausmais.
  • Padrąsinkite. Sergant depresiją kartais atrodo, kad tokia būsena niekada nepasibaigs ir kad visos pastangos pasveikti yra bevertės. Pasakykite savo artimajai, kai matote, jog jos būsena gerėja – jai svarbu girdėti, kad progresas yra, padrąsinkite nesustoti kelyje geresnės savijautos link.
  • Priminkite moteriai, kad ji nekalta dėl to, kad serga depresija. Pogimdyvine depresija sergančios moterys dažnai kaltina save dėl ligos. Moteriai gali atrodyti, kad ji serga, nes: yra silpna, yra bloga mama, yra tinginė, nemoka džiaugtis, neturi valios – sąrašą galima tęsti iki begalybės. Artimieji gali padėti sumažinti tokią neadekvačią kaltę primindami, kad depresija, tai liga, dėl kurios niekas nėra kaltas.
  • Sužinokite apie ligą daugiau. Tai padeda geriau suprasti, kaip jaučiasi jūsų artimas žmogus, kas vyksta su juo, ir kaip tai gali veikti jūsų santykius. Žinojimas apie depresiją, jos simptomus, padeda turėti adekvačius lūkesčius ir nepriimti asmeniškai elgesio, kuris yra būdingas ligai.
  • Pasirūpinkite savimi. Artimojo depresija, ypač tokiu jautriu periodu, kai namuose atsiranda kūdikis, pareikalauja daug jėgų, tiek fizinių, tiek emocinių. Tad nepamirškite savęs ir savo poreikių. Skirkite laiko savo poilsiui, fiziniam aktyvumui, bendravimui su draugais. Jeigu jaučiate, kad jums yra sunku susitvarkyti su savo jausmais – būkite drąsūs ieškoti pagalbos sau.

Psichologė M. Bagdonienė 

Susidūrusius su pogimdyvine depresija konsultuoja psichologė Jurgita Stasiukynienė.